viernes, 16 de marzo de 2007

SAAC

Sistemes Augmentatius i Alternatius de la Comunicació
Els Sistemes Augmentatius i Alternatius de la comunicació (SAAC), són
un " Conjunt estructurat de codis no vocals ( no s'utilitza la veu com a
mitjà de transmissió d'aquest codi) que necessiten suport físic, o no, gràcies
als que mitjançant processos específics d'instrucció (la comunicació augmentativa
s'aprén a partir d'estratègies d'ensenyament- aprenentatge específiques),
serveixen per realitzar actes de comunicació( funcional (han de servir
per transmetre idees, sentiments, necessitats...), espontània
(ho ha de poder utilitzar quan vulgui) i generalitzable
( ho ha de poder utilitzar allà on vagi per ells mateixosa
o juntament amb codis vocals o amb recolzement parcial d'ells"
(Javier Tamarit, 88-89)


Els Sistemes Alternatius i/o Augmentatius de Comunicació (SAAC)
estan dissenyats per porblemes de comunicació, llenguatge o parla.
En una gran majoria de centres hi ha alumnes que en poden ser usuaris,
degut a la seva discapacitat motora, o d'altres trastorns de
desenvolupament com poden ser el retard mental, l'autisme o
els dèficits específics del llenguatge, i que per tant no poden accedir
al llenguatge oral de manera normalitzada.


Objectius generals
Instaurar o ampliar els canals de comunicació social de les persones
amb alteració o impossibilitat de parlar, col·laborant així a una millor
qualitat de vida.

Els SAAC es poden classificar, segons la seva utilització, en dos tipus:
Comunicació alternativa, quan aquests sistemes substitueixen
totalment el llenguatge i la parla.

Comunicació augmentativa o complementaris, quan fem referència
a una comunicació de suport o ajuda. El mot augmentativa ressalta
que l'ensenyament de les formes alternatives de comunicació té
un doble objectiu: promoure i reforçar la parla i proporcionar
un mitjà de comunicació mentre aquesta no apareix.

A l'hora de triar un SAAC haurem de tenir en compte:
les habilitats cognitives( en funció de les competències de cada persona
s'haurà de valorar l'exigència que plategen els diferents sistemes disponibles).


- el nivell de llenguatge.
- la intel·ligibilitat de la parla.
- la discriminació visual.
- les habilitats motrius.
- els interlocutors i l'entorn.


El nostre centre utilitza els SAAC, concretament l'SPC, Sistema Pictogràfic
per la Comunicació, com a línia de treball.

L'SPC és un sistema de símbols pictogràfics: cada paraula es representa amb
un dibuix o icona). És el sistema de comunicació que més possibilitats ofereix,
gràcies a la senzillesa i transparència dels pictogrames.

És un sistemade símbols internacional. El SPC té al voltant
de 3.000 signes gràfics que són dibuixos simples fets en negre
sobre blanc i cadascun d'ells representa un concepte.

Al damunt hi tenen la paraula escrita.

Excepcionalment, quan el concepte és molt abstracte, només s'escriu la
paraula. Són dibuixos molt semblants a la realitat o al objecte que representen.
Igual que altres sistemes, els símbols poden ser combinats, o bé adaptats
en cada cas.

Els símbols es reprsenten dividits en 6 categories, cada una de les quals
és aconsellable que s'estableixi de diferent color:










Aquesta categorització facilita la localització dels signes, ajuda a

l'estructuració de frases, i fa que la comunicació sigui més atractiva.


APRENENTATGE DE L'SPC

S'ensenyen, en primer lloc, aquells pictogrames que resultin motivants per

l'alumne i què seran utilitzats amb freqüència a les seves vides diàries,

planificant activitats on l'usuari ha d'utilitzar els pictogrames apresos per

realitzar una petició, elecció, un joc, iniciar una conversa... després s'anirà

incorporant al vocabulari existent aquells símbols que vagi necessitant

l'alumne a mida que vagin canviant les seves necessitats comunicactives.

És important tenir en compte que no és suficient amb conèixer símbols

del sistema, sinó que el fonamental és arribar a captar la càrrega comunicativa

dels mateixos, i en conseqüència utilitzar-los amb aquesta finalitat.

A continuació es presenten els diferents tipus de plafons comunicatius

que s'utilitzen amb els nostres alumnes tant coma sistema augmentatiu

i/o alternatiu de la comunicació.
































Per major informació sobre els SAAC, i en concret dels pictogrames

de l'SPC disposeu de diverses pàgines webs.

Magatzem d'Icones Catalanes: http://www.xtec.es/ed_esp/mic/index.htm



Contes SPC:

http://www.edu365.cat/primaria/contes/contes_spc



Experiències d'altres escoles:

http://www.xtec.es/~aperafit/p/nee/saac.htm

Bibliografia: Basil, C., Soro-Camats, E., i Rosell, C. (1998)

Sistemas de signos y ayudas técnicas para la comunicación aumentativa

y la escritura. Barcelona: Masson.

No hay comentarios: