El joc heurístic és un joc on el nen/a aprèn lliurement i amb el seu propi ritme personal l’exploració i combinacions d’objectes, enriquint, així, el seu desenvolupament físic, mental, social i emocional.
Ofereix a l’alumne l’oportunitat d’aprofundir en el coneixement de les propietats dels objectes presentats, afavoreix la concentració, l’estructuració del pensament lògic i del llenguatge, i el sentiment d’èxit en la pròpia activitat.
Objectius que aconseguim amb el joc
Amb l'exercici continuat del joc heurístic s'arriba a a conseguir que els alumnes:
- Facin un gran pas en l'estruturació del seu pensament.
- Augmentin la capacitat de comprensió verbal pel fet de relacionar fets i esdeveniments concrets amb el llenguatge.
- Concentrin l'atenció en la pròpia activitat amb els objectes i en les orientacions que dóna el mestre.
- Coneguin algunes propietats dels materials que manipulen i el seu comportam,ent en entrar en contacteels uns amb els altres.
- Treballin autònomament, cada u al seu ritme, i amb llibretat d'elecció de materials, dins de l'oferta feta pel mestre.
- Experimentin sentiments d'èxit i satisfacció en la pròpia activitat
- Adquirir hàbits de treball...
El Material
N'hi ha de tres tipus: els objectes, els contenidors i les bosses.Els objectes

S'utilitzen objectes que no tenen una finalitat lúdica preestablerta. N'hi ha d'haver en quantitat suficient: com amínim s'han d etenir en estoc de quinze a vint objectes diferents. De cada tipus d'objectes cal que hi hagin cinquanta unitats amb la corresponent bossa o capsa per guardar-les. Com més gran és l'estoc més variades són les combinacions d'objectes que es poden oferir al llarg de les diferents sessions del joc.
De la natura: petxines, pinyes... Comprats: anelles de cortina, trossos de mànegues, pilotes de ping-pong, boles de suro, rulos de perruqueria, bigudins, agulles d'estendre... Confeccionats: trossos de roba, pom-poms de llana...
Els contenidors

Són un material amb unes característiques que el fan susceptible de contenir altres objectes. La quantitat necessària és de tres o quatre per alumne. Té com objectiu servir de receptacle a un objecte o més, facilitar tot tipus d’activitats amb el material de joc i afavorir les consegüents experiències d’exploració.
Les bosses o capses

Les bosses o capses són sempre del domini de l'adult, i no formen part del material d'exploració dels alumnes.
El material què sempre es mantindrà en les sessions de joc heurístic seran els contenidors, la resta anirà variant en cada sessió, per tal de fomentar l’exploració, l’experimentació diversa i no caure en accions repetitives i sistemàtiques.
Per fer un seguiment del material què es vagi utilitzant es pot confegir una graella.
Desenllaç d'una sessió
En inciar-se cada sessió, el mestre prepara la sala on es desenvoluparà el joc; aparta tot altre material i deixa l'espai lliure per als elements del joc heurístic. Selecciona tres o quatre tipus d'objectes, segons el nombre d'alumnes; treu de la bossa unes 50 unitats de cada tipus d'objecte i prepara els contenidors.
Al terra, en quatre o cinc punts equidistants, col·loca un grapat d'objectes dels tres o quatre tipus seleccionats i alguns contenidors. Retira les bosses o capses. S'asseu en una cadira i resta assegut tot observant l'activitat, preparat per intervenir quan sigui convenient, i donant seguretat als infants.

L’activitat de joc heurístic té dues parts ben diferenciades: la primera d’exploració i combinació d’objectes i la segona de recollida del material, tenint en compte un moment previ a la realització de l’activitat.
Per posar en pràctica el joc es requereix que els infants hagin tingut prèviament ocasions sovintejades d'explorar objectes de materials i contextures diversos.
primera part: exploració i combinació d'objectes
Els alumnes troben el material col·locat a terra. Actuen lliurement amb els objectes, els exploren i els combinen de maneres molt diverses. I en la combinació dels diferents materials fan descobertes:
les coses hi caben, o no hi caben, les unes dins les altres;
s’aguanten o cauen, unes són més grans o més petites que d’altres, algunes rodolen, d’altres es mantenen quietes, creen joc simbòlic a partir de l’experimentació...
Actuació de la mestra
La mestra seurà en una cadira observant i apuntant, en la graella d’observació, els aspectes que consideri rellevants recollir respecte l’activitat; estarà preparada per intervenir quan sigui convenient, intentant moure’s el mínim possible, i donant seguretat als nens/es.
Actuarà, per exemple, per fer algun suggeriment individual, per encoratjar a algun nen/a a fer una acció, per reordenar els objectes excessivament escampats, per respondre a la demanda d’algun nen/a, en el moments en què hi hagi algun conflicte entre ells, o quan facin un ús inadequat del material provocant què es faci malbé...
El que es pretén és afavorir una atmosfera de calma i tranquil·litat en el grup, garantir les condicions de joc i motivar-los perquè actuïn lliurement.
Cal destacar que la col·locació física de la mestra mentre els nens/es desenvolupen l’activitat és important: s’ha d’asseure en una cadira alta i situar-se estratègicament en un punt de l’aula des de on pugui veure i ser vista pels nens/es.
El temps de durada d’aquesta primera part, com he dit anteriorment, serà al voltant dels trenta minuts; el temps, però, es determinarà en funció del grau de concentració dels alumnes en l’activitat. L’indicador per acabar serà quan l’atenció d’alguns nens/es comenci a decaure. Podrà haver excepcions, com és el cas de no aconseguir-ne un clima general de concentració; aleshores serà més convenient acabar la sessió, encara que només hagin passat cinc minuts.
Segona part: recollida
És el moment d’aplegar tot el material.
Es col·locaran les bosses/capses en un costat de l’aula, amb les tapes obertes perquè els alumnes puguin veure quin és el material que hi ha en cadascuna i col·loquin el que hi ha l’aula de forma organitzada. Els alumnes també tindran, com a referent, la fotografia del material, enganxada en un costat de la bossa/capsa.
Els alumnes començaran a recollir, alguns d’ells orientats i guiats per la mestra perquè recullin i dessin el material organitzadament; cada objecte a la bossa/capsa corresponent.
Nota: Aquesta activitat de classificar (introduir cada objecte a la capsa corresponent) ajudarà als alumnes a estructurar el seu pensament.
Actuació de la mestra
La mestra romandrà asseguda i orientarà verbalment l’activitat dels nens/es; les seves paraules els ajudarà a interioritzar diferents conceptes i nocions que estaran configurant amb la seva acció: indicarà el nom del material, verbalitzarà el lloc on es troba en relació a d’altres objectes, esmentarà la quantitat: "mira sota la cadira hi ha dos taps de suro, porta’ls!" i els convidarà a l’acció: agafar, portar i introduir a la capsa.
Mirarà que tots els alumnes participin de l’activitat i mostrarà complaença per les tasques que han fet.
En acabar, la mestra tancarà les bosses/capses i les portarà als prestatges. Els alumnes la podran ajudar portant cadascun una. D’aquesta manera seran més conscients de l’acabament del joc.
BIBLIOGRAFIA: El joc de la descoberta. De: tere Majem i Pepa Òdena. Temes d'infància: educar 0-6 anys.
No hay comentarios:
Publicar un comentario